Start Świadczenia
Aby otrzymać zasiłek rodzinny oraz dodatki do zasiłku rodzinnego należy spełniać kryterium dochodowe, które w przeliczeniu na osobę w rodzinie nie może przekraczać kwoty 674 zł netto. Dla rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym kryterium jest wyższe i wynosi 764 zł netto na członka rodziny.
Dochód ustala się na podstawie dochodu z roku poprzedzającego okres zasiłkowy, tzw. bazowego, uwzględniając jednocześnie aktualną sytuację rodziny tzn. utratę dochodu lub jego uzyskanie po roku bazowym. Dochód z roku bazowego dzieli się przez liczbę miesięcy, w których dochód był osiągany.
Zasiłek rodzinny oraz dodatki do zasiłku rodzinnego przysługują do ukończenia przez dziecko 18 roku życia lub nauki w szkole, jednak nie dłużej niż do ukończenia 21 roku życia, albo 24 roku życia, jeśli kontynuuje naukę w szkole lub w szkole wyższej i legitymuje się orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności.
Według ustawy o świadczeniach rodzinnych szkoła oznacza: szkołę podstawową, szkołę ponadpodstawową oraz szkołę artystyczną, w której realizowany jest obowiązek szkolny i obowiązek nauki, a także młodzieżowy ośrodek socjoterapii, specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy, specjalny ośrodek wychowawczy dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania oraz ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy.
Prawo do zasiłku rodzinnego przysługuje: rodzicom, jednemu z rodziców albo opiekunowi prawnemu dziecka, opiekunowi faktycznemu dziecka – tj. osobie, która wystąpiła do sądu o przysposobienie dziecka, osobie uczącej się – tj. osobie pełnoletniej uczącej się, niepozostającej na utrzymaniu rodziców w związku z ich śmiercią lub w związku z ustaleniem wyrokiem sądowym lub ugodą sądową prawa do alimentów z ich strony, jeżeli zamieszkują na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres zasiłkowy, w którym otrzymują świadczenia rodzinne.
Zasiłek rodzinny nie przysługuje, jeżeli:
W JAKIEJ WYSOKOŚCI WYPŁACANY JEST ZASIŁEK RODZINNY?
Wysokość zasiłku rodzinnego uzależniona jest od wieku dziecka i wynosi:
DODATKI DO ZASIŁKU RODZINNEGO
Wnioski w formie tradycyjnej (papierowej) można składać w siedzibie Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sompolnie od 1 sierpnia.
Wzór wniosku dostępny jest na stronie:
https://archiwum.mpips.gov.pl/wsparcie-dla-rodzin-z-dziecmi/wzory-wnioskow-o-swiadczenia-dla-rodzin
Prosimy o uważne i kompletne wypełnienie wniosku, co znacznie skróci czas oczekiwania na jego rozpatrzenie.
Zasiłek pielęgnacyjny przyznawany jest w wysokości 215,84 zł miesięcznie, na pokrycie wydatków związanych z koniecznością zapewnienia opieki i pomocy innej osoby w związku z niezdolnością do samodzielnej egzystencji.
Prawo do zasiłku pielęgnacyjnego, bez względu na dochód rodziny, posiadają:
– niepełnosprawne dziecko;
– osoba niepełnosprawna w wieku powyżej 16 roku życia legitymująca się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności;
– osoba niepełnosprawna w wieku powyżej 16 roku życia legitymująca się orzeczeniem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, jeżeli niepełnosprawność powstała w wieku do 21 roku życia;
– osoba, która ukończyła 75 lat.
WYMAGANE DOKUMENTY
Prosimy o uważne i kompletne wypełnienie wniosku, co znacznie skróci czas oczekiwania na jego rozpatrzenie.
Świadczenie pielęgnacyjne na nowych zasadach
Ustawa o świadczeniu wspierającym wprowadza ważne zmiany w zakresie warunków przyznawania świadczenia pielęgnacyjnego. Od stycznia 2024 r. świadczenie pielęgnacyjne przysługuje rodzicom lub innym osobom, którzy opiekują się dzieckiem z niepełnosprawnością do ukończenia przez nie 18 roku życia. Po ukończeniu przez dziecko 18 lat, jako osoba pełnoletnia będzie mogła ubiegać się o świadczenie wspierające.
Świadczenie pielęgnacyjne na nowych zasadach będzie przysługiwało opiekunowi na każde uprawnione dziecko z niepełnosprawnością w rodzinie, a nie tylko na jedno. Jeśli rodzic/opiekun sprawuje opiekę nad więcej niż jednym dzieckiem z niepełnosprawnościami, świadczenie pielęgnacyjne będzie podwyższane o 100 proc. na drugie i każde kolejne dziecko z niepełnosprawnościami. Opiekun, który będzie pobierał świadczenie pielęgnacyjne na nowych zasadach będzie miał możliwość podjęcia zatrudnienia i dorabiania do świadczenia bez limitu dochodu.
Od 1 stycznia 2024 r. osoby, które dotychczas nie pobierały świadczeń opiekuńczych, nie mogą ubiegać się już o specjalny zasiłek opiekuńczy oraz o świadczenie pielęgnacyjne na niepełnosprawne osoby dorosłe.
Opiekunowie osób z niepełnosprawnościami, którzy obecnie otrzymują świadczenia opiekuńcze: świadczenie pielęgnacyjne (ŚP), specjalny zasiłek opiekuńczy (SZO) lub zasiłek dla opiekuna (ZDO) będą mogli otrzymywać je na dotychczasowych zasadach.
Osoby, które otrzymują świadczenia opiekuńcze na „starych” zasadach, nie mogą podjąć zatrudnienia i dorabiać do tych świadczeń. Opiekunowie, którzy po raz pierwszy będą ubiegać się o świadczenie pielęgnacyjne po 01.01. 2024 r., będą otrzymywali wsparcie już na nowych zasadach.
Świadczenie pielęgnacyjne wypłacane jest w kwocie 3287,00 zł miesięcznie (obwieszczenie ministra właściwego ds. zabezpieczenia społecznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”).
Prosimy o uważne i kompletne wypełnienie wniosku, co znacznie skróci czas oczekiwania na jego rozpatrzenie.
W związku z urodzeniem się żywego dziecka, matka, ojciec, opiekun prawny lub opiekun faktyczny dziecka mogą ubiegać się o przyznanie prawa do jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia dziecka, potocznie zwanej „becikowym”.
Wniosek należy złożyć w terminie 12 miesięcy od dnia narodzin dziecka. W przypadku dziecka objętego opieką faktyczną albo opieką prawną albo dziecka przysposobionego, wniosek należy złożyć w terminie 12 miesięcy od dnia objęcia dziecka opieką lub przysposobienia, jednak nie później niż do ukończenia przez dziecko 18-go roku życia.
Do wniosku należy dołączyć zaświadczenie lekarskie lub zaświadczenie wystawione przez położną o objęciu matki dziecka opieką medyczną nie później niż od 10-go tygodnia ciąży. Warunek ten oczywiście nie dotyczy osób będących opiekunami faktycznymi bądź prawnymi dziecka.
Nabycie prawa do jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia dziecka związane jest z koniecznością spełnienia kryterium dochodowego. Dochód netto na osobę w rodzinie nie może przekroczyć kwoty 1922 zł miesięcznie.
Dochód rodziny ustala się na podstawie dochodu z roku poprzedzającego okres zasiłkowy, tzw. bazowego, uwzględniając jednocześnie aktualną sytuację rodziny tzn. utratę dochodu lub jego uzyskanie po roku bazowym. Dochód z roku bazowego dzieli się przez liczbę miesięcy, w których dochód był osiągany.
Świadczenie wypłacane jest jednorazowo w kwocie 1000 zł na dziecko. W przypadku wystąpienia o przysposobienie więcej niż jednego dziecka lub urodzenia więcej niż jednego dziecka przy jednym porodzie, zapomoga przysługuje na każde dziecko.
Świadczenie rodzicielskie dedykowane jest osobom, które w związku z urodzeniem dziecka nie otrzymały zasiłku macierzyńskiego.
W głównej mierze skorzystać z niego mogą osoby bezrobotne, które nie podlegały ubezpieczeniu społecznemu czy pracownicy zatrudnieni na umowę o dzieło. Brak odpowiedniego okresu ubezpieczenia powoduje, że rodzicowi nie przysługuje zasiłek macierzyński z organu emerytalno-rentowego np. ZUS bądź KRUS.
Wniosek o wypłatę świadczenia może złożyć jeden z rodziców dziecka, opiekun faktyczny dziecka, rodzina zastępcza (z wyjątkiem rodziny zastępczej zawodowej), jak również osoba, która przysposobiła tzn. adoptowała dziecko.
Świadczenie wypłacane jest w wysokości 1000 zł miesięcznie. Okres przyznania świadczenia wynosi 52 tygodnie i ulega wydłużeniu w zależności od ilości dzieci urodzonych przy jednym porodzie.
Prawo do świadczenia rodzicielskiego nie jest uzależnione od dochodu rodziny.
Świadczenie rodzicielskie przysługuje od miesiąca urodzenia, przysposobienia lub miesiąca objęcia dziecka opieką, jeżeli wniosek zostanie złożony w terminie 3 miesięcy od dnia urodzenia, przysposobienia dziecka lub objęcia dziecka opieką. Wniosek złożony po tym terminie powoduje, że świadczenie przysługuje od miesiąca złożenia wniosku.
Osoby pobierające zasiłek dla bezrobotnych mogą również skorzystać z tego świadczenia, albowiem wysokość wypłacanego zasiłku z Powiatowych Urzędów Pracy jest niższa niż wysokość tego świadczenia. Takie osoby otrzymają wyrównanie świadczenia rodzicielskiego.
Fundusz alimentacyjny przysługuje osobie, która ma zasądzone alimenty na podstawie tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego przez sąd, jeżeli jego egzekucja okazała się bezskuteczna.
Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują osobie uprawnionej:
– do ukończenia 18 roku życia;
– do ukończenia nauki w szkole lub szkole wyższej, jednak nie dłużej niż do ukończenia 25 roku życia;
– bezterminowo, jeżeli osoba uprawniona legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności.
UWAGA!
Świadczenia z funduszu alimentacyjnego nie przysługują, jeżeli osoba uprawniona:
– została umieszczona w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie albo w pieczy zastępczej;
– zawarła związek małżeński.
Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 1 209,00 zł. 4. W przypadku gdy dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie przekracza kwotę 1 209,00 zł, o kwotę nie wyższą niż kwota świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługującego danej osobie uprawnionej w okresie świadczeniowym, na który jest ustalane prawo do tego świadczenia, świadczenie z funduszu alimentacyjnego przysługuje w wysokości różnicy między kwotą świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługującego danej osobie uprawnionej a kwotą, o którą został przekroczony dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie.
W przypadku gdy wysokość świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługującego danej osobie uprawnionej, ustalona zgodnie z ust. 2a, jest niższa niż 100 zł, świadczenie to nie przysługuje.
Dochód ustala się na podstawie dochodu z roku poprzedzającego okres zasiłkowy, tzw. bazowego, uwzględniając jednocześnie aktualną sytuację rodziny tzn. utratę dochodu lub jego uzyskanie po roku bazowym. Dochód z roku bazowego dzieli się przez liczbę miesięcy, w których dochód był osiągany.
Świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują w wysokości bieżąco ustalonych alimentów, jednak nie więcej niż 1 000,00 zł.
Wnioski o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego na kolejny okres świadczeniowy są przyjmowane od dnia 1 sierpnia. Jeżeli osoba zainteresowana złoży wniosek wraz z dokumentami do dnia 31 sierpnia, ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz wypłata świadczeń przysługujących za miesiąc październik następuje do dnia 31 października.
Wnioski w formie tradycyjnej (papierowej) można składać w siedzibie Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sompolnie od 1 sierpnia.
Prosimy o uważne i kompletne wypełnienie wniosku, co znacznie skróci czas oczekiwania na jego rozpatrzenie.
Od 2022 r. aby otrzymać świadczenie wychowawcze należy złożyć wniosek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Z tytułu urodzenia się dziecka, u którego zdiagnozowano ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą jego życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu przysługuje jednorazowe świadczenie w wysokości 4 000 zł.
Świadczenie przysługuje matce lub ojcu dziecka, opiekunowi prawnemu albo opiekunowi faktycznemu dziecka bez względu na dochód.
Wymagane dokumenty:
– wniosek o ustalenie prawa do jednorazowego świadczenia z tytułu urodzenia się dziecka, u którego zdiagnozowano ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu;
– zaświadczenie potwierdzające ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu, wystawione przez lekarza ubezpieczenia zdrowotnego, w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, posiadającego specjalizację II stopnia lub tytuł specjalisty w dziedzinie: położnictwa i ginekologii, perinatologii, neonatologii, neurologii dziecięcej, kardiologii dziecięcej lub chirurgii dziecięcej;
– zaświadczenie lekarskie / zaświadczenie wystawione przez położną potwierdzające pozostawanie kobiety pod opieką medyczną nie później niż do 10. tygodnia ciąży do porodu − wzór zaświadczenia został określony w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 14 września 2010 r. w sprawie formy opieki medycznej nad kobietą w ciąży, uprawniającej do dodatku z tytułu urodzenia dziecka oraz wzoru zaświadczenia potwierdzającego pozostawanie pod tą opieką (Dz. U. poz. 1234) ;
Wymóg dostarczenia zaświadczenia lekarskiego / zaświadczenia wystawionego przez położną nie dotyczy osób będących opiekunami prawnymi lub opiekunami faktycznymi dziecka, a także do osób, które przysposobiły dziecko.
Wniosek o wypłatę jednorazowego świadczenia „Za życiem” należy złożyć w terminie 12 miesięcy od dnia narodzin dziecka. Wniosek złożony po terminie zostanie pozostawiony się bez rozpoznania.
Przyznanie i wypłata jednorazowego świadczenia następuje na podstawie decyzji. Od decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Rozpatrzenie wniosku i wydanie decyzji nie podlega żadnym opłatom.
Prawo do posiadania Karty Dużej Rodziny przysługuje wszystkim rodzicom oraz małżonkom rodziców, którzy mają lub mieli na utrzymaniu łącznie co najmniej troje dzieci. Przez rodzica rozumie się także rodzica zastępczego lub osobę prowadzącą rodzinny dom dziecka.
Prawo do Karty Dużej Rodziny przysługuje także dzieciom:
-w wieku do 18. roku życia,
-w wieku do 25. roku życia – w przypadku dzieci uczących się w szkole lub szkole wyższej,
-bez ograniczeń wiekowych w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności, ale tylko w przypadku, gdy w chwili składania wniosku w rodzinie jest co najmniej troje dzieci spełniających powyższe warunki.
Prawo do posiadania Karty przysługuje członkowi rodziny wielodzietnej, który jest:-osobą posiadającą obywatelstwo polskie, mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
-cudzoziemcem mającym miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, zezwolenia na pobyt czasowy udzielony w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 oraz art. 186 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz.U. z 2017 r. poz. 2206), lubw związku z uzyskaniem w Rzeczypospolitej Polskiej statusu uchodźcy lub ochrony uzupełniającej, jeżeli zamieszkuje z członkami rodziny na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
-mającym miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej oraz członkom jego rodziny w rozumieniu art. 2 pkt. 4 ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (Dz.U. z 2017 r. poz. 900), posiadającym prawo pobytu lub prawo stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Prawo do posiadania Karty Dużej Rodziny nie przysługuje rodzicowi, którego sąd pozbawił władzy rodzicielskiej lub któremu sąd ograniczył władzę rodzicielską przez umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej, chyba że sąd nie pozbawił go władzy rodzicielskiej lub jej nie ograniczył przez umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej w stosunku do co najmniej trojga dzieci, prawo to nie przysługuje również rodzicowi zastępczemu lub prowadzącemu rodzinny dom dziecka, w przypadku gdy sąd orzekł
o odebraniu im dzieci z uwagi na niewłaściwe sprawowanie pieczy zastępczej.
Karta jest przyznawana niezależnie od dochodu w rodzinie.
Zasiłek rodzinny przysługuje:
1) obywatelom polskim,
2) cudzoziemcom:
a) do których stosuje się przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego,
b) jeżeli wynika to z wiążących Rzeczpospolitą Polską umów dwustronnych o zabezpieczeniu społecznym,
c) przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, zezwolenia na pobyt czasowy udzielonego w związku z okolicznościami, o których mowa w art. 127 lub art. 186 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. poz. 1650, z późn. zm.), lub w związku z uzyskaniem w Rzeczypospolitej Polskiej statusu uchodźcy lub ochrony uzupełniającej, jeżeli zamieszkują z członkami rodzin na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
d) posiadającym kartę pobytu z adnotacją „dostęp do rynku pracy”, z wyłączeniem obywateli państw trzecich, którzy uzyskali zezwolenie na pracę na terytorium państwa członkowskiego na okres nieprzekraczający sześciu miesięcy, obywateli państw trzecich przyjętych w celu podjęcia studiów oraz obywateli państw trzecich, którzy mają prawo do wykonywania pracy na podstawie wizy
− jeżeli zamieszkują na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres zasiłkowy, w którym otrzymują świadczenia rodzinne, chyba że przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego lub dwustronne umowy międzynarodowe o zabezpieczeniu społecznym stanowią inaczej (art. 1 ust. 2 i 3 ustawy).
Zasiłek rodzinny nie przysługuje członkowi rodziny, jeżeli na dziecko przysługuje zasiłek rodzinny za granicą, chyba że przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego lub dwustronne umowy o zabezpieczeniu społecznym stanowią inaczej (art. 7 pkt 6 ustawy).
W przypadku zbiegu prawa do zasiłku rodzinnego z prawem do walutowego dodatku rodzinnego przysługującego pracownikom polskich placówek dyplomatycznych i urzędów konsularnych przysługuje prawo do jednego wybranego świadczenia (art. 27 ust. 3 ustawy).
Przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego mają zastosowanie na terenie: Austrii, Belgii, Danii, Finlandii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Luksemburga, Niemiec, Portugalii, Szwecji,Włoch, Wielkiej Brytanii, Cypru, Czech, Estonii, Litwy, Łotwy, Malty, Polski, Słowacji, Słowenii, Węgier, Bułgarii, Rumunii. Norwegii, Islandii, Liechtensteinu, Szwajcarii oraz od 1 lipca 2013 r. Chorwacji.
Przepisów tych nie stosuje się w przypadku wyjazdu lub pobytu turystycznego, leczniczego lub związanego z podjęciem przez dziecko kształcenia poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
Wyjazd za granicę przed wydaniem decyzji przyznającej świadczenia rodzinne (tylko złożony wniosek)
W przypadku gdy osoba uprawniona do świadczeń rodzinnych lub członek rodziny tej osoby przebywa poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej w państwie, w którym mają zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, organ właściwy przekazuje wniosek wraz z dokumentami Wojewodzie Wielkopolskiemu celem ustalenia, czy w przekazanej sprawie mają zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.
W przypadku gdy Wojewoda Wielkopolski ustali, że mają zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, wydaje decyzję dla wnioskodawcy w sprawie świadczeń rodzinnych.
W przypadku gdy Wojewoda Wielkopolski ustali, że w sprawie nie mają zastosowania przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego przekazuje sprawę organowi właściwemu w celu ustalenia prawa do świadczeń rodzinnych.
Wyjazd za granicę po dniu wydania decyzji przyznającej świadczenia rodzinne
W przypadku przebywania osoby uprawnionej do świadczeń rodzinnych lub członka rodziny tej osoby w dniu wydania decyzji przyznającej świadczenia rodzinne lub po dniu jej wydania poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej organ właściwy występuje do Wojewody Wielkopolskiego o ustalenie, czy w sprawie mają zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.
W przypadku gdy Wojewoda Wielkopolski ustali, że mają zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, organ właściwy uchyla decyzję przyznającą świadczenia rodzinne od dnia, w którym osoba podlega ustawodawstwu państwa, w zakresie świadczeń rodzinnych w związku ze stosowaniem przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego i wówczas marszałek województwa wydaje decyzję w sprawie świadczeń rodzinnych od dnia, w którym osoba podlega ustawodawstwu państwa, w zakresie świadczeń rodzinnych w związku ze stosowaniem przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.
W przypadku gdy Wojewoda Wielkopolski ustali, że w sprawie nie mają zastosowania przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego informuje o tym fakcie organ właściwy.
W przypadku zmian mających wpływ na prawo do świadczeń rodzinnych, w szczególności zaistnienia okoliczności wymienionych powyżej, uzyskania dochodu lub wystąpienia innych okoliczności mających wpływ na prawo do świadczeń rodzinnych, w tym związanych z koniecznością ponownego ustalenia prawa do tych świadczeń na podstawie art. 5 ust. 3 – 3c ustawy, osoba ubiegająca się jest obowiązana niezwłocznie powiadomić o tych zmianach podmiot realizujący świadczenia rodzinne.
Niepoinformowanie organu właściwego prowadzącego postępowanie w sprawie świadczeń rodzinnych o zmianach, o których mowa powyżej, może skutkować powstaniem nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych, a w konsekwencji − koniecznością ich zwrotu wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie.
Wojewoda Wielkopolski ustala i dochodzi zwrotu nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych w sprawach, w których mają zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.
W przypadku zwrotu przez instytucję państwa (w którym mają zastosowanie przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego) nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych zgodnie z przepisami o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, Wojewoda Wielkopolski może umorzyć pozostałą kwotę nienależnie pobranych świadczeń łącznie z ustawowymi odsetkami w całości lub w części, w szczególności jeśli pozostała kwota wynika z różnicy kursowej.
Organ właściwy oraz Wojewoda Wielkopolski prowadzący postępowanie w sprawie świadczeń rodzinnych są obowiązani do samodzielnego uzyskania od organów podatkowych lub ministra właściwego do spraw finansów publicznych, organów emerytalno-rentowych oraz z rejestrów publicznych, drogą elektroniczną, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw rodziny, lub drogą pisemną, odpowiednio:
1) informacji o dochodzie podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e i art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, każdego członka rodziny, udzielanych przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego, zawierających dane o wysokości:
a) dochodu,
b) składek na ubezpieczenia społeczne odliczonych od dochodu,
c) należnego podatku;
2) informacji o wieku i stanie cywilnym członków rodziny;
3) informacji o wysokości składek na ubezpieczenie zdrowotne, w tym informacji o wysokości składek od poszczególnych płatników i okresach opłacania przez nich tych składek;
4) zaświadczenia lub informacji o zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych;
5) informacji o legitymowaniu się odpowiednim orzeczeniem wydanym na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721, z późn. zm.4)), obejmującej następujące dane:
a) datę i rodzaj wydanego orzeczenia,
b) wskazania, o których mowa w art. 6b ust. 3 pkt 7 i 8 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
c) datę powstania niepełnosprawności lub stopnia niepełnosprawności,
d) datę złożenia wniosku o wydanie orzeczenia o niepełnosprawności albo o stopniu niepełnosprawności,
e) okres, na jaki zostało wydane orzeczenie.
W przypadku braku możliwości samodzielnego uzyskania przez organ właściwy lub marszałka województwa informacji lub zaświadczeń, z przyczyn nieleżących po stronie organu właściwego lub marszałka województwa, organ właściwy lub marszałek województwa prowadzący postępowanie w sprawie świadczeń rodzinnych wzywają osobę, do dołączenia tych informacji lub zaświadczeń.
Stypendium szkolne
Świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym są przyznawane na: wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia; wniosek odpowiednio dyrektora szkoły, kolegium pracowników służb społecznych lub ośrodka, o którym mowa w art. 90b pomoc materialna dla ucznia ust. 3 pkt 2. Wniosek o przyznanie stypendium szkolnego składa się do dnia 15 września danego roku szkolnego, a w przypadku:
1) uczniów i słuchaczy szkół, w których zajęcia dydaktyczno – wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym, powszednim dniu lutego – do dnia 15 lutego danego roku szkolnego;
2) słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych – do dnia 15 października danego roku szkolnego
Stypendium szkolne może otrzymać uczeń znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej, wynikającej z niskich dochodów na osobę w rodzinie, w szczególności gdy w rodzinie tej występuje: bezrobocie, niepełnosprawność, ciężka lub długotrwała choroba, wielodzietność, brak umiejętności wypełniania funkcji opiekuńczo-wychowawczych, alkoholizm lub narkomania, a także gdy rodzina jest niepełna lub wystąpiło zdarzenie losowe.
Stypendium szkolne może być udzielane uczniom w formie:
1) całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów udziału w zajęciach edukacyjnych, w tym wyrównawczych, wykraczających poza zajęcia realizowane w szkole w ramach planu nauczania, a także udziału w zajęciach edukacyjnych realizowanych poza szkołą;
2) pomocy rzeczowej o charakterze edukacyjnym, w tym w szczególności zakupu podręczników.
Pomoc materialna o charakterze socjalnym jest udzielana na cele edukacyjne, dlatego też każda osoba otrzymująca taką pomoc ma obowiązek wykorzystać stypendium szkolne zgodnie z jego przeznaczeniem. Wnioskodawca jest zobowiązany do dokumentowania i przedstawiania odpowiednich dowodów, w tym faktur, rachunków potwierdzających poniesione wydatki na cele edukacyjne Miejsko-Gminnemu Ośrodkowi Pomocy społecznej w Sompolnie (zgodnie z wydatkami kwalifikowanymi do stypendium szkolnego). Rozliczenie odbywa się w terminie wskazanym w decyzji. W przypadku nieudokumentowania wydatków za dany okres rozliczeniowy następuje wstrzymanie wypłaty świadczenia. Dokumenty, w tym faktury, rachunki potwierdzające poniesione wydatki, muszą być imienne na rodzica lub pełnoletniego ucznia. Istotne jest także, aby np. plecak, obuwie itp. miały adnotację „szkolne” lub „sportowe”. Wydatki ponoszone z tytułu zakupu artykułów szkolnych, odzieży sportowej, obuwia sportowego, itp. powinny stanowić odzwierciedlenie sytuacji materialnej rodziny korzystającej ze stypendiów szkolnych. Jeżeli zakupiony towar w nazwie umieszczonej na fakturze lub rachunku ma tylko kody, oznaczenie symbolem lub nazwę skróconą, to w uwagach lub na fakturze czy jej odwrocie wystawca dokumentu powinien umieścić informację o pełnej nazwie zakupionego towaru potwierdzoną pieczęcią i czytelnym podpisem wystawcy faktury.
Dochód rodziny ustala się na zasadach określonych w art. 8 ust. 3-13 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2019 r. ,poz. 1507 ze zm.). Miesięczna wysokość dochodu na osobę w rodzinie ucznia uprawniająca do ubiegania się o stypendium szkolne nie może być większa niż kwota, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej tj. 823,00 zł .Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o pomocy społecznej za dochód uważa się sumę miesięcznych przychodów z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty dochodu z miesiąca, w którym wniosek został złożony, bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, pomniejszoną o:
1) miesięczne obciążenie podatkiem dochodowym od osób fizycznych;
2) składki na ubezpieczenie zdrowotne określone w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ubezpieczenia społeczne określone w odrębnych przepisach;
3) kwotę alimentów świadczonych na rzecz innych osób.
Ponadto do wniosku należy załączyć dokumenty uprawdopodabniające wystąpienie innych niż dochodowa przesłanek wskazujących na trudną sytuację materialną ucznia. Załączone do wniosku dokumenty mogą być oryginalne lub w postaci poświadczonej kopii.
Rodzice ucznia otrzymującego stypendium szkolne, pełnoletni uczeń lub dyrektor szkoły (kolegium) są obowiązani niezwłocznie powiadomić organ, który przyznał stypendium o ustaniu przyczyn, które stanowiły podstawę przyznania stypendium szkolnego. Stypendium szkolne wstrzymuje się albo cofa w przypadku ustalania przyczyn, które stanowiły podstawę przyznania stypendium szkolnego.
Wydatki kwalifikowane do stypendium szkolnego w roku szkolnym
1. PODRĘCZNIKI SZKOLNE, LEKTURY SZKOLNE
2. ZESZYTY
3. POMOCE DYDAKTYCZNE (np. słowniki, encyklopedie, atlasy, tablice matematyczne itp.)
4. ARTYKUŁY SZKOLNE (np. piórniki, bloki, flamastry, kredki, pędzle, farby, klej, papier kolorowy, ołówki, długopisy, pióra, gumki, temperówki, kalkulatory, bibuła, brystole, papier kancelaryjny, nożyczki, taśma, papier milimetrowy, korektory, przybory geometryczne, plastelina, modelina itp.)
5. TORNISTER
6. OBUWIE SPORTOWE
7. ODZIEŻ SPORTOWA
8. STRÓJ GALOWY (sukienka galowa, spódnica galowa, bluzka galowa, koszula galowa)
9. PRZYBORY DO NAUKI ZAWODU
10. OKULARY KOREKCYJNE
11. KOMPUTER, OPROGRAMOWANIE, CZĘŚCI DO KOMPUTERA
12. TUSZE DO DRUKAREK, MULTIMEDIALNE PROGRAMY EDUKACYJNE
13. BIURKO, KRZESŁO DO BIURKA
14. SPRZĘT MUZYCZNY
15. BILETY MIESIĘCZNE (dla uczniów dojeżdżających z miejsca zamieszkania do miejscowości,
w której znajduje się szkoła)
16. INTERNET (za okres od września do czerwca)
W przypadku uczestnictwa stypendysty w organizowanych przez szkołę wyjściach, np. do instytucji kultury czy wyjazdach na zieloną szkołę, szkoła poprzez dostarczenie stypendyście oryginału faktury lub rachunku umożliwi rozliczenie z pobieranego stypendium.
Zasiłek szkolny
Zasiłek szkolny może być przyznany uczniowi znajdującemu się przejściowo w trudnej sytuacji materialnej z powodu zdarzenia losowego. O zasiłek szkolny można się ubiegać w terminie nie dłuższym niż 2 miesiące od wystąpienia zdarzenia losowego uzasadniającego przyznanie tego zasiłku.
Zasiłek szkolny może być przyznany w formie świadczenia pieniężnego na pokrycie wydatków związanych z procesem edukacyjnym lub w formie pomocy rzeczowej o charakterze edukacyjnym, raz lub kilka razy w roku, niezależnie od otrzymywanego stypendium szkolnego. Wnioskodawca składając wniosek o przyznanie zasiłku szkolnego winien do niego dołączyć oświadczenia, zaświadczenia lub inne dokumenty potwierdzające wystąpienie zdarzenia losowego, oraz wskazujące, że wystąpienie tego zdarzenia miało wpływ na pogorszenie się sytuacji materialnej ucznia/uczniów.
Wysokość zasiłku szkolnego nie może przekroczyć jednorazowo kwoty stanowiącej pięciokrotność kwoty, o której mowa w art. 6 wysokość zasiłku rodzinnego i okres jego przysługiwania, ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych.
Pomocy społecznej udziela się osobom i rodzinom w szczególności z powodu: ubóstwa, bezdomności, bezrobocia, niepełnosprawności, długotrwałej lub ciężkiej choroby, przemocy w rodzinie, potrzeby ochrony ofiar handlu ludźmi, sieroctwa, potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności, bezradności w sprawach opiekuńczo – wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych, braku umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo – wychowawcze, trudności w integracji osób, które otrzymały status uchodźcy, trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego, alkoholizmu lub narkomanii, zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej, klęski żywiołowej lub ekologicznej.
Uwaga! Prawo do świadczeń przysługuje osobom i rodzinom, których posiadane dochody nie przekraczają kryteriów dochodowych ustalonych w oparciu o próg interwencji socjalnej, przy jednoczesnym wystąpieniu przynajmniej jednej z ww. okoliczności.
Kryterium dochodowe obowiązujące od dnia 1 stycznia 2025 roku:
Kwota dochodu z 1 ha przeliczeniowego – 459,00 zł
W ramach Wieloletniego Rządowego Programu ,,Posiłek w szkole i w domu” na lata 2024-2028 można uzyskać pomoc w formie posiłku, świadczenia pieniężnego w postaci zasiłku celowego na zakup żywności lub posiłku oraz świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych.
Pomoc ta skierowana jest przede wszystkim do dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych – spełniających warunki otrzymania pomocy wskazane w ustawie o pomocy społecznej, tj. 200 % kryterium dochodowego uprawniającego do świadczeń z pomocy społecznej.
Więcej znajdziesz TUTAJ
Do świadczeń pieniężnych zaliczają się:
– zasiłek stały,
– zasiłek okresowy,
– zasiłek celowy i specjalny zasiłek celowy,
– zasiłek i pożyczka na ekonomiczne usamodzielnienie,
– pomoc na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki,
– świadczenie pieniężne na utrzymanie i pokrycie wydatków związanych z nauką języka polskiego dla cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy, ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy udzielone w związku z okolicznością, o której mowa w art.159 ust. 1 pkt 1 lit. C lub d ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach,
– wynagrodzenie należne opiekunowi z tytułu sprawowania opieki przyznane przez sąd.
Nie wiesz czy spełniasz warunki do skorzystania ze świadczeń z pomocy społecznej? Zadzwoń lub napisz e-maila do pracownika socjalnego, który jest opiekunem terenu na którym mieszkasz!
Listę pracowników znajdziesz tutaj: R E J O N Y
Zasiłek stały przysługuje:
Zasiłek stały ustala się w wysokości:
Zasiłek celowy
Jest to świadczenie fakultatywne przyznawane na zaspokojenie niezbędnej potrzeby bytowej, a w szczególności na pokrycie części lub całości kosztów zakupu żywności, leków i leczenia, opału, odzieży, niezbędnych przedmiotów użytku domowego, drobnych remontów i napraw w mieszkaniu, a także kosztów pogrzebu.
Osobom bezdomnym i innym osobom nie posiadającym dochodu oraz możliwości uzyskania świadczeń zdrowotnych może być przyznany zasiłek celowy na pokrycie części lub całości wydatków na świadczenia zdrowotne.
Zasiłek celowy może być przyznany również w formie biletu kredytowanego.
Zasiłek celowy może być przyznany również w celu realizacji postanowień kontraktu socjalnego. Wówczas może być wypłacany niezależnie od dochodu, przez okres do 2 miesięcy od dnia, w którym osoba objęta kontraktem socjalnym, w trakcie jego realizacji, stała się osobą zatrudnioną.
Zasiłek celowy na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego
Świadczenie to może być przyznane osobie albo rodzinie, które poniosły straty w wyniku zdarzenia losowego. W takim przypadku może być przyznany niezależnie od dochodu i może nie podlegać zwrotowi.
Zasiłek celowy na pokrycie wydatków związanych z klęską żywiołową lub ekologiczną
Świadczenie to może być przyznane osobie albo rodzinie, które poniosły straty w wyniku klęski żywiołowej lub ekologicznej. W takim przypadku może być przyznany niezależnie od dochodu i może nie podlegać zwrotowi.
Specjalny zasiłek celowy
Świadczenie może być przyznane w szczególnie uzasadnionych przypadkach osobie albo rodzinie o dochodach przekraczających kryterium ustawowe – w wysokości nieprzekraczającej odpowiednio kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej lub rodziny. Świadczenie to nie podlega zwrotowi.
Zasiłek celowy na zasadach zwrotu
Świadczenie to może być przyznane w szczególnie uzasadnionych przypadkach osobie albo rodzinie o dochodach przekraczających kryterium dochodowe, ale pod warunkiem zwrotu części lub całości kwoty zasiłku.
Zasiłek okresowy przysługuje w szczególności ze względu na długotrwałą chorobę, niepełnosprawność, bezrobocie, możliwość utrzymania lub nabycia uprawnień do świadczeń z innych systemów zabezpieczenia społecznego:
Zasiłek okresowy ustala się:
Kwota zasiłku okresowego nie może być niższa niż 50 % różnicy między:
Kwota zasiłku okresowego nie może być niższa niż 20 zł miesięcznie.
Dodatek mieszkaniowy jest formą pomocy w ponoszeniu kosztów utrzymania lokalu mieszkalnego. Stanowi on wsparcie dla rodzin o najniższych dochodach.
Zasady i tryb przyznawania dodatków reguluje ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych oraz wydawane do niej akty wykonawcze. Możliwość uzyskania dodatku zależy od dochodów gospodarstwa domowego, liczby członków tego gospodarstwa oraz powierzchni użytkowej zajmowanego przez nich lokalu. Zgodnie z art. 2 ust. 1 Ustawy, dodatek mieszkaniowy, co do zasady przysługuje osobom posiadającym tytuł prawny do lokalu mieszkalnego. Przez tytuł prawny rozumie się: prawo własności lokalu lub budynku, w którym ten się znajduje, spółdzielcze prawo lokalu, umowa najmu, o ile osoba, której on przysługuje ponosi wydatki związane z zajmowaniem lokalu. Osobom zajmującym lokal bez tytułu prawnego dodatek przysługuje, jeżeli prawomocnym wyrokiem eksmisyjnym sąd przyznał prawo do lokalu zamiennego lub socjalnego, zaś na zrealizowanie tego prawa oczekują w lokalu, do którego nie mają tytułu.
1. Krąg osób uprawnionych do dodatku mieszkaniowego
Wśród podmiotów uprawnionych do dodatku mieszkaniowego od 1.07.2021 r. ustawodawca wymienia:
– najemców albo podnajemców lokali mieszkalnych, zamieszkujących w tych lokalach;
– osoby mieszkające w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego;
– osoby mieszkające w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych;
– inne osoby mające tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszące wydatki związane z jego zajmowaniem;
– osoby zajmujące lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekujące na przysługujący im lokal zamienny albo najem socjalny lokalu.
Najemcy oraz podnajemcy ubiegający się o dodatek mieszkaniowy muszą spełniać warunek zamieszkiwania w wynajmowanym lub podnajmowanym lokalu.
2. Krąg osób które nie mogą ubiegać się o dodatek mieszkaniowy
Dodatek mieszkaniowy nie przysługuje osobom, jeżeli przebywają w:
– domu pomocy społecznej,
– młodzieżowym ośrodku wychowawczym,
– schronisku dla nieletnich,
– zakładzie poprawczym,
– zakładzie karnym,
– szkole, w tym w szkole wojskowej,
pod warunkiem że instytucje te zapewniają nieodpłatnie pełne całodobowe utrzymanie.
3.Definicja dochodu
Nowelizując ustawę, ustawodawca całkowicie zrezygnował z dotychczasowej definicji dochodu.
Od 1.07.2021r przez dochód należy rozumieć dochód, o którym mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z 28.11.2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Ustawa o świadczeniach rodzinnych przez dochód rozumie po odliczeniu kwot alimentów świadczonych na rzecz innych osób:
a) przychody podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27, 30b, 30c, 30e i 30f ustawy z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomniejszone o koszty uzyskania przychodu, należny podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenia społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne,
b) dochód z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
c) inne dochody niepodlegające opodatkowaniu na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Poza zmianą definicji dochodu, od 01.07.2021r wprowadzono uregulowanie odnoszące się do obliczania dochodu z gospodarstwa rolnego. W przypadku posiadania tytułu prawnego do gospodarstwa rolnego dochód z tego gospodarstwa ustala się na podstawie powierzchni gruntów w hektarach przeliczeniowych i wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego, ostatnio ogłaszanego przez Prezesa GUS na podstawie art. 18 ustawy z 15.11.1984 r. o podatku rolnym, bez względu na fakt, czy ziemia uprawiana jest bezpośrednio przez właściciela, czy oddana w dzierżawę, dochód ustala się tak samo, biorąc pod uwagę wielkość gospodarstwa rolnego.
Regulacje odnoszące się do dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, z uwzględnieniem formy jej rozliczenia stanowią, że w przypadku gdy pozarolnicza działalność gospodarcza rozliczana jest na zasadach ogólnych, tj. zasadach określonych w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wówczas dochód ustala się na podstawie oświadczenia wnioskodawcy lub zaświadczenia wydanego przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego. Jeżeli natomiast pozarolnicza działalność gospodarcza podlega opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy z 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przyjmuje się dochód miesięczny w wysokości 1/12 dochodu ogłaszanego corocznie, w drodze obwieszczenia ministra właściwego do spraw rodziny, o którym mowa w art. 5 ust. 7a u.ś.r.
Obliczając dochód, nie uwzględnia się dochodu osoby, która przebywa w instytucji zapewniającej nieodpłatnie pełne całodobowe utrzymanie takich jak: dom pomocy społecznej, młodzieżowy ośrodek wychowawczy, schronisko dla nieletnich, zakład poprawczy, zakład karny, szkoła, w tym w szkoła wojskowa.
4. Kryterium dochodowe przyznania dodatku mieszkaniowego
Ustawodawca wskutek nowelizacji ustawy o dodatkach mieszkaniowych zrezygnował z odniesienia się do najniższej emerytury na rzecz kwoty przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej obowiązującego w dniu złożenia wniosku, ostatnio ogłoszonego przez Prezesa GUS na podstawie art. 20 pkt 1 lit. a ustawy z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Od 1.07.2021 r. dodatek mieszkaniowy przysługuje podmiotom uprawnionym do dodatku mieszkaniowego, jeżeli w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o jego przyznanie średni miesięczny dochód przypadający na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy nie przekroczył w gospodarstwie:
1) jednoosobowym – 40%,
2) wieloosobowym – 30%
– przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu złożenia wniosku, z uwzględnieniem art. 6 ust. 8 i art. 7 ust. 6 u.d.m. Oznacza to, że w przypadku, gdy średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego jest wyższy od określonego powyżej, a kwota nadwyżki nie przekracza wysokości dodatku mieszkaniowego, należny dodatek mieszkaniowy obniża się o tę kwotę.
Dodatku mieszkaniowego nie przyznaje się, jeżeli jego kwota byłaby niższa niż 0,5% kwoty przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu wydania decyzji.
5.Definicja gospodarstwa domowego
W skład gospodarstwa domowego wnioskodawcy ubiegającego się o dodatek mieszkaniowy wchodzą osoby zamieszkujące wspólnie z wnioskodawcą i wspólnie z nim gospodarujące. Zatem przez gospodarstwo domowe rozumieć należy gospodarstwo prowadzone przez osobę ubiegającą się o przyznanie dodatku mieszkaniowego, samodzielnie zajmującą lokal mieszkalny albo gospodarstwo prowadzone przez tę osobę wspólnie z małżonkiem i innymi osobami stale z nią zamieszkującymi i gospodarującymi, które swoje prawa do zamieszkiwania w lokalu wywodzą z prawa tej osoby. Do członków gospodarstwa domowego nie wlicza się osób przebywających w instytucjach zapewniających nieodpłatnie pełne całodobowe utrzymanie.
6.Wniosek o dodatek mieszkaniowy
art. 7 ust. 1c i 1d ustawy szczegółowo wymienia, jakie informacje i dane, dotyczące wnioskodawcy i członków jego gospodarstwa domowego, powinny zostać wskazane we wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego oraz w deklaracji o dochodach gospodarstwa domowego.
W odniesieniu do wniosku o dodatek mieszkaniowy winien on zawierać następujące informacje:
1) imię i nazwisko wnioskodawcy oraz numer PESEL albo numer dokumentu potwierdzającego tożsamość wnioskodawcy w przypadku braku numeru PESEL;
2) adres zamieszkania wnioskodawcy;
3) wskazanie nazwy i adresu zarządcy budynku albo innej osoby uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny;
4) określenie tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego;
5) informację o powierzchni użytkowej lokalu, w tym o łącznej powierzchni pokoi i kuchni oraz o powierzchni zajmowanej przez wnioskodawcę, w przypadku najmu albo podnajmu części lokalu;
6) informację o liczbie osób niepełnosprawnych, w tym o liczbie osób poruszających się na wózku inwalidzkim oraz o liczbie innych osób niepełnosprawnych, których niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju;
7) informacje dotyczące technicznego wyposażenia zajmowanego lokalu mieszkalnego o:
a) sposobie ogrzewania lokalu (wyposażenie w centralne ogrzewanie),
b) sposobie przygotowywania ciepłej wody użytkowej (wyposażenie w centralną instalację ciepłej wody),
c) instalacji gazu przewodowego;
8) informację o liczbie osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego oraz o łącznych dochodach członków gospodarstwa domowego;
9) informację o łącznej kwocie wydatków na lokal mieszkalny, o których mowa w art. 6 ust. 3–4a u.d.m., za ostatni miesiąc;
10) potwierdzenie informacji, o których mowa w art. 7 ust. 1c pkt 2-5 oraz 7 i 9 u.d.m., przez zarządcę budynku albo inną osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal mieszkalny.
Deklaracja o dochodach gospodarstwa domowego za okres trzech miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku winna określać:
1) dane osobowe wnioskodawcy: imię i nazwisko, adres zamieszkania, datę urodzenia, miejsce pracy lub nauki i źródła dochodu oraz jego wysokość;
2) dane osobowe osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego: imię i nazwisko, datę urodzenia, stopień pokrewieństwa z wnioskodawcą, miejsce pracy lub nauki i źródła dochodów oraz ich wysokość;
3) informację o sumie dochodów członków gospodarstwa domowego;
4) informację o wysokości średniego miesięcznego dochodu na jednego członka gospodarstwa domowego.
Przedmiotowa deklaracja, a także oświadczenie właściciela domu jednorodzinnego o wielkości powierzchni użytkowej, w tym łącznej powierzchni pokoi i kuchni, oraz o wyposażeniu technicznym domu składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
Wnioskodawca umieszcza w tych dokumentach klauzulę w brzmieniu: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.”.
Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
7. Przesłanka odmowy przyznania prawa do dodatku mieszkaniowego
Zgodnie z ustawą o dodatkach mieszkaniowych organ przyznający dodatek mieszkaniowy uprawniony jest do przeprowadzenia wywiadu środowiskowego, którego celem jest ustalenie sytuacji dochodowej wnioskodawcy i osób z nim gospodarujących, a wynik przeprowadzonego wywiadu środowiskowego może zaważyć na ustaleniu, czy wnioskodawca będzie uprawniony do otrzymania dodatku mieszkaniowego, czy też nie. Niewyrażenie zgody na przeprowadzenie wywiadu środowiskowego stanowi podstawę do odmowy przyznania dodatku mieszkaniowego.
1. Tytuł prawny do lokalu.
2. Spełnienie warunku dochodowego.
3. Odpowiednia powierzchnia użytkowa lokalu.
1. Tytuł prawny do lokalu.
Dodatek mieszkaniowy może być przyznany:
– najemcom oraz podnajemcom lokali mieszkalnych,
– osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego,
– osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych,
– innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem,
– osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny albo socjalny.
Dodatek mieszkaniowy przysługuje na podstawie tylko jednego z w/w tytułów prawnych.
2. Spełnienie warunku dochodowego
Dodatek przysługuje osobom, jeżeli średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego uzyskany w okresie trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o przyznanie dodatku nie przekracza 175% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym i 125% tej kwoty w gospodarstwie wieloosobowym, obowiązującej w dniu złożenia wniosku – od dnia 01.03.2021 r. to odpowiednio kwoty 2.189,04 zł w gospodarstwie jednoosobowym i 1.563,60 zł wgospodarstwie wieloosobowym.
Jeżeli dochód jest nieco wyższy, nie zamyka to możliwości otrzymania dodatku – jeśli kwota nadwyżki nie przekracza wysokości dodatku mieszkaniowego, należny dodatek mieszkaniowy obniża się o tę kwotę.
Przy wydawaniu decyzji o przyznaniu dodatku mieszkaniowego uwzględnia się kwotę najniższej emerytury obowiązującą w dniu złożenia wniosku, na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Od dnia 1.03.2021 r. wysokość najniższej emerytury wynosi 1.250,88 zł.
3. Odpowiednia powierzchnia użytkowa lokalu
Powierzchnia użytkowa zajmowanego lokalu mieszkalnego nie może przekraczać normatywnej powierzchni użytkowej o więcej niż:
30 % albo
50 % pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60 %.
| Liczba członków gospodarstwa domowego | Powierzchnia normatywna [w m2] | Powierzhnia dopuszczalna przy 30% przekroczeniu pow. normatywnej [w m2] | Powierzchnia dopuszczalna przy 50% przekroczeniu pow. normatywnej, pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej lokalu nie przekracza 60%. [w m2] |
| 1 osoba | 35 | 45,50 | 52,50 |
| 2 osoby | 40 | 52,00 | 60,00 |
| 3 osoby | 45 | 58,50 | 67,50 |
| 4 osoby | 55 | 71,50 | 82,50 |
| 5 osób | 65 | 84,50 | 97,50 |
| 6 osób | 70 | 91,00 | 105,00 |
W przypadku zamieszkiwania w lokalu większej liczby osób, dla każdej kolejnej osoby zwiększa się normatywną powierzchnię tego lokalu o 5 m².
Normy powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego podwyższa się o 15 m² zawsze, jeżeli w mieszkaniu zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku.
W przypadku gospodarstw domowych dwuosobowych lub większych normy powierzchni użytkowej podwyższa się o 15 m², jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje osoba niepełnosprawna, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju.
O wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju orzekają powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności.
RODZAJE WYDATKÓW STANOWIĄCYCH PODSTAWĘ OBLICZENIA DODATKU MIESZKANIOWEGO
Wydatkami poniesionymi przez osobę ubiegającą się o dodatek mieszkaniowy są świadczenia okresowe ponoszone przez gospodarstwo domowe w związku z zajmowaniem lokalu mieszkalnego:
– czynsz,
– opłaty związane z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na lokale mieszkalne w spółdzielni mieszkaniowej,
– zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną,
– odszkodowanie za zajmowanie lokalu bez tytułu prawnego,
– inne, niż wymienione powyżej, opłaty za używanie lokalu mieszkalnego,
– opłaty za energię cieplną, wodę, odbiór nieczystości stałych i płynnych,
– wydatek stanowiący podstawę obliczania ryczałtu na zakup opału.
Uwaga: Jeżeli osoba ubiegająca się o dodatek mieszkaniowy zamieszkuje w lokalu mieszkalnym lub domu niewchodzącym w skład mieszkaniowego zasobu gminy, do wydatków przyjmowanych dla celów obliczenia dodatku mieszkaniowego zalicza się:
– wydatki, które w wypadku najmu lokalu mieszkalnego byłyby pokrywane w ramach czynszu, lecz wyłącznie do wysokości czynszu, jaki obowiązywałby dla danego lokalu, gdyby lokal ten wchodził w skład zasobu mieszkaniowego gminy,
– opłaty, poza czynszem, które obowiązywałyby w zasobie mieszkaniowym gminy, gdyby lokal ten wchodził w skład tego zasobu.
Nie stanowią wydatków, wydatki poniesione z tytułu:
– ubezpieczeń, podatku od nieruchomości, opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
– opłat za gaz przewodowy, energię elektryczną, dostarczane do lokalu mieszkalnego (domu jednorodzinnego) na cele bytowe.
Wydatki naliczone i ponoszone za okres dłuższy niż jeden miesiąc przelicza się na okresy miesięczne.
Jeżeli wnioskodawca zajmuje część lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego, przy ustalaniu wydatków, uwzględnia się tylko wydatki przypadające na tę część lokalu lub domu.
WYSOKOŚĆ DODATKU MIESZKANIOWEGO
Wysokość dodatku mieszkaniowego stanowi różnicę pomiędzy wydatkami przypadającymi na normatywną powierzchnię użytkową zajmowanego lokalu mieszkalnego (bądź wydatkami ponoszonymi za lokal w przypadku, gdy powierzchnia użytkowa lokalu jest mniejsza lub równa powierzchni normatywnej), a kwotą stanowiącą wydatki poniesione przez osobę otrzymującą dodatek w wysokości:
– 15% (20%*) dochodów gospodarstwa domowego – w gospodarstwie 1-osobowym,
– 12% (15%*) dochodów gospodarstwa domowego – w gospodarstwie 2-4 osobowym,
– 10% (12%*) dochodów gospodarstwa domowego – w gospodarstwie 5-osobowym i większym.
* w przypadku, gdy średni miesięczny dochód jest równy lub wyższy od 150% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym i 100% tej kwoty w gospodarstwie wieloosobowym.
W wypadku, gdy użytkowa powierzchnia lokalu mieszkalnego jest mniejsza lub równa normatywnej powierzchni lokalu, wysokość dodatku mieszkaniowego jest równa różnicy między wydatkami ponoszonymi przez gospodarstwo domowe ubiegającego się o dodatek mieszkaniowy w związku z zajmowaniem lokalu, a kwotą równą części dochodów gospodarstwa domowego.
W wypadku, gdy powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego jest większa niż powierzchnia normatywna, ponoszone wydatki w związku z zajmowaniem tego lokalu przelicza się do powierzchni normatywnej.
W przypadku braku wyposażenia lokalu mieszkalnego w instalację doprowadzającą energię cieplną do celów ogrzewania, w instalacje ciepłej wody lub gazu przewodowego z zewnętrznego źródła znajdującego się poza lokalem, osobie uprawnionej do dodatku mieszkaniowego przyznaje się ryczałt na zakup opału stanowiący część dodatku mieszkaniowego.
Wysokość dodatku mieszkaniowego, łącznie z ryczałtem, nie może przekraczać 70% wydatków przypadających na normatywną powierzchnię zajmowanego lokalu mieszkalnego lub 70% faktycznych wydatków ponoszonych za lokal mieszkalny, jeżeli powierzchnia tego lokalu jest mniejsza lub równa normatywnej powierzchni.
Zmiany danych zawartych we wniosku lub deklaracji w okresie 6 miesięcy od dnia przyznania dodatku nie mają wpływu na jego wysokość.
PRZYZNANIE DODATKU MIESZKANIOWEGO
Dodatek mieszkaniowy przyznaje, na wniosek osoby uprawnionej do dodatku mieszkaniowego, wójt, burmistrz lub prezydent miasta w drodze decyzji administracyjnej.
Dodatek mieszkaniowy jest przyznawany na okres 6 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku.
WYPŁATA DODATKU MIESZKANIOWEGO
Dodatek jest wypłacany do 10 dnia każdego miesiąca z góry – zarządcy domu lub osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny. Jedynie właściciele domów jednorodzinnych mogą uzyskać dodatek mieszkaniowy do rąk własnych.
Ryczałt na zakup opału przekazywany jest na adres domowy wnioskodawcy.
Wniesienie odwołania od decyzji przyznającej dodatek nie wstrzymuje wypłaty dodatku.
WSTRZYMANIE WYPŁATY DODATKU MIESZKANIOWEGO.
W wypadku stwierdzenia, że osoba, której przyznano dodatek mieszkaniowy, nie opłaca na bieżąco należności za zajmowany lokal mieszkalny, wypłatę dodatku mieszkaniowego wstrzymuje się, w drodze decyzji administracyjnej, do czasu uregulowania zaległości. Jeżeli uregulowanie zaległości nastąpi w terminie 3 miesięcy od dnia wydania decyzji wstrzymującej wypłatę dodatku, dodatek mieszkaniowy zostanie wypłacony za okres, w którym wypłata była wstrzymana. Jeśli uregulowanie zaległości nie nastąpi w tym terminie, decyzja o przyznaniu dodatku mieszkaniowego wygasa z mocy prawa.
Pobierający należności za lokale mieszkalne ma obowiązek niezwłocznego zawiadomienia organu przyznającego dodatek mieszkaniowy o wystąpieniu zaległości obejmujących pełne dwa miesiące. W razie niedopełnienia tego obowiązku, pobierający opłaty jest zobowiązany do zwrotu organowi przyznającemu dodatek mieszkaniowy kwoty dodatków wypłaconych za miesiące, w których występowały zaległości w opłatach.
Dodatek energetyczny przysługuje odbiorcy wrażliwemu energii elektrycznej, czyli osobie pobierającej dodatek mieszkaniowy.
Zgodnie z ustawą, odbiorcą wrażliwym energii elektrycznej jest osoba, której przyznano dodatek mieszkaniowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych, która jest stroną umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży energii elektrycznej zawartej z przedsiębiorstwem energetycznym i zamieszkuje w miejscu dostarczania energii elektrycznej (art. 3 pkt 13c ).
Dodatek energetyczny wynosi rocznie nie więcej niż 30% iloczynu limitu zużycia energii elektrycznej oraz średniej ceny energii elektrycznej dla odbiorcy energii elektrycznej w gospodarstwie domowym.
Limit zużycia energii elektrycznej wynosi:
1) 900 kWh w roku kalendarzowym – dla gospodarstwa domowego prowadzonego przez osobę samotną;
2) 1250 kWh w roku kalendarzowym – dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 4 osób;
3) 1500 kWh w roku kalendarzowym – dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 5 osób.
Niezbędne dokumenty, które należy dołączyć do wniosku o przyznanie dodatku energetycznego:
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu informuje o wstrzymaniu w dniu 28 listopada 2024 r. o godz. 14.15 naboru wniosków o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego „Czyste Powietrze”.
Więcej informacji znajduje się TUTAJ
Obok świadczeń pieniężnych realizowane są świadczenia niepieniężne. Udzielenie tych świadczeń nie zawsze jest uzależnione od spełnienia kryterium dochodowego, a jedynie od wystąpienia okoliczności faktycznie uzasadniających przyznanie danej pomocy.
Do katalogu świadczeń niepieniężnych należą:
– praca socjalna
– bilet kredytowany
– opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne
– opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne
– pomoc rzeczowa, w tym na ekonomiczne usamodzielnienie
– sprawienie pogrzebu
– poradnictwo specjalistyczne
– interwencja kryzysowa
– schronienie
– posiłek
– niezbędne ubranie
– usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania, w ośrodkach wsparcia oraz w rodzinnych domach pomocy
– specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania oraz w ośrodkach wsparcia
– mieszkanie chronione
– pobyt i usługi w domu pomocy społecznej
– pomoc w uzyskaniu odpowiednich warunków mieszkaniowych, w tym w mieszkaniu chronionym, pomoc w uzyskaniu zatrudnienia, pomoc na zagospodarowanie – w formie rzeczowej dla osób usamodzielnianych
Nie wiesz czy spełniasz warunki do skorzystania ze świadczeń z pomocy społecznej? Zadzwoń lub napisz e-maila do pracownika socjalnego, który jest opiekunem terenu na którym mieszkasz!
Listę pracowników znajdziesz tutaj: R E J O N Y
Pomoc w formie usługi opiekuńczych o których mowa w art. 50 ustawy o Pomocy Społecznej przysługuje:
O pomoc w formie usług opiekuńczych należy zwrócić się do ośrodka pomocy społecznej
w miejscu zamieszkania. Wymagane jest zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia, uzasadniające korzystanie z usług opiekuńczych i zaleconą przez lekarza pielęgnację.
Po zgłoszeniu, pracownik socjalny OPS weryfikuje możliwość sprawowania opieki przez rodzinę. Należy podkreślić, że rola rodziny w opiece nad osobami starszymi jest nieoceniona
i co najważniejsze to cała rodzina ma obowiązek zapewnienia opieki seniorom, którzy czują do bliskich zaufanie. Ważna jest dla nich możliwość przebywania z tymi, których kochają. Dopiero w przypadku, gdy rodzina zarówno ta mieszkająca wspólnie z osobą chorą jak i ta mieszkająca osobno, czasem nawet daleko z bardzo poważnych powodów nie może takiej opieki świadczyć z pomocą przychodzą usługi opiekuńcze.
Ponadto pracownik odwiedza osobę chorą oczekującą pomocy w jej mieszkaniu i przeprowadza tzw. Rodzinny wywiad środowiskowy, którego celem jest ocena sytuacji życiowej podopiecznego. Od wyników wywiadu zależy m.in. ustalenie wysokości ewentualnej odpłatności za usługi. Pracownik socjalny MGOPS w Sompolnie, przyznając usługi opiekuńcze, ustala także ich zakres, okres i miejsce świadczenia.
Wysokość odpłatności za usługi uzależniona jest od sytuacji rodzinnej osoby oraz jej dochodu lub dochodu na osobę w rodzinie. Wysokość odpłatności reguluje Uchwała Rady Miejskiej w Sompolnie z dnia 30 marca 2021 r.
Pełny koszt jednej godziny usługi wynosi aktualnie 21,75 zł.
Usługi są świadczone bezpłatnie w przypadku, gdy dochód nie przekracza:
dla osoby pozostającej w rodzinie mniej niż kryterium dochodowe wskazane w ustawie o pomocy społecznej tj. 528 zł na każdą osobę.
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej definiuje pracę socjalną jako działalność zawodową mającą na celu pomoc osobom i rodzinom we wzmacnianiu lub odzyskiwaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie poprzez pełnienie odpowiednich ról społecznych oraz tworzenie warunków sprzyjających temu celowi.
Praca socjalnaświadczona jest na rzecz poprawy funkcjonowania osób i rodzin w ich środowisku społecznym, jak również na rzecz zapobiegania pogorszeniu się ich sytuacji. Celem pracy socjalnej jest umożliwienie, wspieranie lub wywołanie zmiany sposobu funkcjonowania osoby i rodziny oraz jej otoczenia, a także wzmacnianie potencjału osób i rodzin do przezwyciężania trudnych sytuacji życiowych.
Praca socjalna jest dziedziną złożoną i trudną, głownie z uwagi na charakter pracy – prowadzenie działalności pomocowej w odniesieniu do rożnych osób i grup społecznych zmagających się z różnorodnymi problemami. Dodatkowo, praca socjalna oddziałuje w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości społecznej. Musi być gotowa odpowiedzieć na pojawiające się nowe problemy społeczne, czy też zmieniające się sposoby reagowania przez władzę publiczną na problemy społeczne, głownie w formie zmian przepisów prawa.
Z uwagi na obszar swoich działań, musi odpowiadać na wzrastające oczekiwania społeczeństwa w zakresie ochrony interesów jednostek i grup społecznych, które nie są w stanie samodzielnie bronić i domagać się respektowania swoich praw.
PODSTAWOWE WARTOŚCI PRACY SOCJALNEJ:
Zaangażowanie na rzecz sprawiedliwości społecznej, czego wyrazem jest zaangażowanie w inicjowanie zmian społecznych, ulepszanie prawa.
ZASADY PRACY SOCJALNEJ:
Praca socjalna z osobami i rodzinami to podejmowany w sposób zorganizowany zespół metodycznych czynności pracownika socjalnego. Praca socjalna jest procesem, a nie pojedynczym działaniem. Proces ten przebiega według określonych faz, realizowanych w porządku logicznym.
Etap metodycznego postępowania w pracy socjalnej:
Czas prowadzenia pracy socjalnej z rodziną lub osobą jest zróżnicowany, nie można precyzyjnie określić ram czasowych dla całego procesu, jak i dla poszczególnych etapów metodycznego postępowania. Na czas, który jest niezbędny dla rozpoznania sytuacji osoby lub rodziny oraz realizacji działań w celu osiągnięcia wyznaczonych celów ma wpływ wiele czynników, wśród których znajdują się:
Nie oznacza jednak, że praca z osobą lub rodziną nie powinna być ujmowana w ramy czasowe. Pracownik socjalny w sposób świadomy i przemyślany powinien organizować swój czas pracy. Rozpoczynając pracę z osobą lub rodziną, pracownik socjalny uzgadnia ogólne zasady współpracy, w tym zasady dotyczące spotkań – osoba lub rodzina jest informowana czego dotyczyć będą kolejne spotkania, co będzie tematem rozmów i ile będzie trwać spotkanie. Uzgadnianie z osobą lub rodziną czasu trwania spotkań z jednej strony jest wyrazem poszanowania jej praw, z drugiej strony jest wyrazem profesjonalnego podejścia pracownika do realizowanych zadań – umożliwia strukturyzację pracy, tj. określanie ram czasowych oraz tematów kolejnych spotkań. Tym samym pozwala na efektywne wykorzystanie czasu pracy pracownika socjalnego.
Miejsce świadczenia pracy socjalnej powinno sprzyjać osiąganiu celów pracy socjalnej, a w szczególności jest to:
miejsce pracy pracownika socjalnego;
miejsce zamieszkania osoby lub rodziny, lub jej pobytu, np. w przypadku osób przewlekle chorych – szpital;
miejsce aktywności życiowej np. towarzyszenie w załatwianiu spraw w urzędzie, towarzyszenie w spotkaniu z pedagogiem szkolnym;
Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sompolnie zatrudnia 7 wykwalifikowanych pracowników socjalnych. Pracownicy uczestniczą w licznych szkoleniach, kursach, warsztatach, konferencjach w celu ustawicznego podnoszenia swojej wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
Często w świadomości społeczeństwa praca pracowników socjalnych kojarzy się z ,,rozdawaniem zapomóg” i wykonywaniem prac administracyjnych. Jednak do zadań pracowników socjalnych należy też świadczenie pracy socjalnej, co jest jednym z najważniejszych działań mającym pomóc osobom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej. Jest to praca często niedostrzegana i niestety niedoceniana.
W 2018 roku Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sompolnie jako jeden z pierwszych w województwie wielkopolskim wprowadził nowe standardy pracy socjalnej – wdrożono nowy model organizacyjny polegający na oddzieleniu pracy administracyjnej od pracy socjalnej w strukturze Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sompolnie.
W ramach nowego modelu organizacyjnego powstało też nowe stanowisko – pracownik socjalny do spraw pierwszego kontaktu. Zadaniem pracownika jest zapoznanie się ze zgłaszanym problemem i po przeprowadzeniu wstępnej diagnozy, kierowanie do odpowiedniego stanowiska/zespołu, aby uzyskać pomoc adekwatną do zgłaszanej potrzeby.
Zmiany wpłynęły na zwiększenie udziału pracy socjalnej w działaniach M – GOPS w Sompolnie oraz zwiększyły poziom realizacji różnego rodzaju usług socjalnych, a także usprawniły pracę pracowników socjalnych zarówno w wymiarze organizacyjnym jak i administracyjnym.
Proponowane rozwiązania realnie wpłynęły na poprawę obsługi klienta, wzmocniły potencjał Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sompolnie, zwiększyły efektywność pracy socjalnej oraz usług socjalnych.
Rozdzielenie tych dwóch ról zawodowych pozwala na budowanie tożsamości pracy socjalnej i zdecydowanie ułatwia budowanie relacji z osobą lub rodziną, zdobywanie jej zaufania w celu podjęcia
przez nią trudnych kroków w procesie życiowych zmian.
Zarządzeniem Kierownika Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sompolnie ustanowiono Zespół realizujący zadania w zakresie pracy socjalnej i integracji społecznej. W skład Zespołów wchodzą pracownicy socjalni i asystenci rodziny.
Członkowie Zespołu ds. pracy socjalnej posługują się przede wszystkim metodą indywidualnych przypadków z wykorzystaniem właściwych narzędzi. Informacje dotyczące przebiegu pracy socjalnej oraz rezultatów zrealizowanych działań dokumentowane są w KARCIE PRACY SOCJALNEJ. Narzędzie to jest autorskim opracowaniem pracowników socjalnych i asystentów rodziny naszego Ośrodka.
Pracownicy socjalni najczęściej prowadzą pracę socjalną w obszarach problemowych/z wybranymi grupami osób:
Należy zwrócić uwagę, że w praktyce bardzo rzadko osoba lub rodzina zmaga się z jednym problemem. Zazwyczaj sytuacja, w jakiej się znajduje ma charakter wieloproblemowy. Dlatego też praca socjalna prowadzona jest w sposób elastyczny, przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi, tak aby w pełni odpowiedzieć na potrzeby osób lub rodzin.
Program Operacyjny Pomoc Żywnościowa 2014-2020
Z Bankiem Żywności w Koninie Gmina Sompolno współpracuje od wielu lat. Od 2011 roku dzięki zaangażowaniu Ochotniczej Straży Pożarnej w Sompolnie, w ścisłej współpracy z pracownikami M – GOPS w Sompolnie wydawana była żywność osobom i rodzinom potrzebującym.
Głównym celem Programu jest udzielenie wsparcia osobom doświadczającym najgłębszych form ubóstwa poprzez udostępnienie pomocy żywnościowej w formie paczek lub posiłków.
W 2019 r. Programem PO PŻ objęliśmy 720 osób. Wydaliśmy 40.700 ton żywności o wartości 188.000,00 zł.
Na pracownikach socjalnych M – GOPS w Sompolnie spoczywa obowiązek weryfikacji osób i rodzin ubiegających się o pomoc w zakresie dożywiania. Przyjmują wnioski, sprawdzają posiadane dochody i określają sytuację rodzinną. Na podstawie ich weryfikacji tworzone są kartoteki potwierdzające odbiór żywności. Wydawana żywność jest sprawiedliwie dzielona na osoby i rodziny dzięki limitom rocznym.
W siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej w Sompolnie znajdują się odpowiednio przygotowane pomieszczenia magazynowe, gdzie można przechowywać takie artykuły jak masło, sery, itp. w dużej lodówce. Sposób przechowywania żywności podlega stałym kontrolom.
Osoby potrzebujące, korzystając ze wsparcia realizowanego za pośrednictwem M – GOPS w Sompolnie, mogą otrzymać pomoc w postaci paczki żywnościowej. Paczki są tworzone z 14 produktów spożywczych z 6 grup produktowych (produkty zbożowe, mleczne, owocowo-warzywne, mięsne, cukier, tłuszcze pochodzenia roślinnego), w tym: makaron, ryż, herbatniki, groszek z marchewką, ser żółty, mleko, cukier, fasola biała, koncentrat pomidorowy, powidła śliwkowe, gulasz wieprzowy z warzywami, filet z makreli w oleju, szynka drobiowa, olej.
Paczkę dla 1 osoby tworzy zestaw, co najmniej 6 rodzajów artykułów spożywczych z co najmniej 3 grup towarowych. Limity pomocy żywnościowej to minimum 49,05 kg na osobę w całym PO PŻ 2019.
Żywność wydawana jest raz w tygodniu, w czwartki w godzinach od 09:00 do 13:00.
Kto może otrzymać pomoc w formie żywności?
Pomoc w zakresie dożywiania może być przyznana nieodpłatnie osobom i rodzinom, jeżeli zostaną spełnione następujące warunki:
1) złożą wniosek w Miejsko – Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Sompolnie
2) do wniosku zostaną dołączone dokumenty:
– dowód osobisty;
– potwierdzające dochody netto członków rodziny lub osób samotnie gospodarujących z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku;
– zaświadczenie z Powiatowego Urzędu Pracy, że posiada się status osoby bezrobotnej;
– opłacenie składki do KRUS-u za ostatni kwartał, jeżeli posiada się gospodarstwo rolne;
3) przedstawiony dochód nie może przekraczać 200 % kryterium dochodowego, o którym mowa w ustawie o pomocy społecznej, tj. w przypadku dla:
przy jednoczesnym wystąpieniu co najmniej jednego z powodów wymienionych w art. 7 pkt 1-15 ustawy o pomocy społecznej (tj.: ubóstwo, sieroctwo, bezdomność, bezrobocie, niepełnosprawność, długotrwała lub ciężka choroba, przemoc w rodzinie, potrzeba ochrony ofiar handlu ludźmi, potrzeba ochrony macierzyństwa lub wielodzietność, bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych, brak umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej całodobowe placówki opiekuńczo-wychowawcze, trudności w integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą, trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego, alkoholizm lub narkomania, zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej, klęski żywiołowej lub ekologicznej.)
2. Pomoc żywnościowa trafiła do 603 osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej z gminy Sompolno terenu województwa Wielkopolskiego
3. Wydaliśmy osobom potrzebującym:
o 34,72144 ton żywności;
o 4787 paczek żywnościowych;
4. W ramach Podprogramu 2019 dla 73 osób korzystających z pomocy żywnościowej przeprowadzono 4 warsztatów edukacyjnych w ramach działań towarzyszących:
kulinarnych – 4 spotkań dla 73 uczestników
W ramach Wieloletniego Rządowego Programu ,,Posiłek w szkole i w domu” na lata 2024-2028 można uzyskać pomoc w formie posiłku, świadczenia pieniężnego w postaci zasiłku celowego na zakup żywności lub posiłku oraz świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych.
Pomoc ta skierowana jest przede wszystkim do dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych – spełniających warunki otrzymania pomocy wskazane w ustawie o pomocy społecznej wraz z kryterium dochodowym uprawniającym do świadczeń z pomocy społecznej podniesionym do 200 %:
Więcej informacji można uzyskać TUTAJ
Od 20 października 2020 r. Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sompolnie realizuje PROGRAM WSPIERAJ SENIORA. Program zakłada pomoc w dostarczaniu niezbędnych produktów do domów Seniorów w naszej Gminie, by ograniczyć konieczność wychodzenia osób starszych na zewnątrz podczas pandemii, ze względu na ich bezpieczeństwo.
Osoba starsza w wieku 70 lat i więcej, która zdecyduje się pozostać w domu w związku z utrzymującym się stanem epidemii może zadzwonić na ogólnopolską infolinię uruchomioną w ramach programu Solidarnościowy Korpus Wsparcia Seniorów – 22 505 11 11 lub zadzwonić bezpośrednio do M – GOPS w Sompolnie.
Osoba przyjmująca zgłoszenie z infolinii przekazuje prośbę o pomoc do M – GOPS w Sompolnie przez system Centralnej Aplikacji Statystycznej.
Następnie pracownik Ośrodka kontaktuje się telefonicznie z Seniorem, weryfikuje zgłoszenie i ustala usługę wsparcia, która ma polegać w szczególności na dostarczeniu zakupów, zgodnie ze wskazanym zakresem, obejmujących artykuły podstawowej potrzeby, w tym artykuły spożywcze, środki higieny osobistej, lekarstwa.
Z programu mogą skorzystać osoby starsze po 70 roku życia. W szczególnych przypadkach pomoc może być udzielona osobie przed 70. rokiem życia. Szczególne sytuacje oznaczają brak możliwości zapewnienia niezbędnych potrzeb wynikających ze stanu zdrowia oraz sytuacji rodzinnej i społecznej osoby. Ocena stanu sytuacji i udzielenia wsparcia osobie potrzebującej należy do decyzji ośrodka pomocy społecznej. Z programu nie mogą korzystać osoby, które już otrzymują wsparcie w ramach usług opiekuńczych, czy specjalistycznych usług opiekuńczych. Udzielenie pomocy w ramach programu nie zależy od kryterium dochodowego ani nie jest przyznawana na drodze administracyjnej.
W ramach programu osobom starszym mogą być dostarczone artykuły podstawowej potrzeby, w tym artykuły spożywcze, środki higieny osobistej. Osoba wspierająca Seniora może również wykonać (nieodpłatnie) czynności związane z codziennym funkcjonowaniem, np. sprawy urzędowe (jeżeli zakres tych usług nie wymaga upoważnienia od Seniora lub udostępnienia danych wrażliwych), wyprowadzenie psa, itp. Zakres usług na rzecz osoby starszej jest ograniczony tzw. dystansem sanitarnym.
Za zakupy płaci Senior, który przekazuje pieniądze przed dokonaniem zakupów. Zasady i sposób rozliczania ustala indywidualnie ośrodek. W zależności od zorganizowania usługi wsparcia przez ośrodek pomocy społecznej i potrzeb osoby starszej w wieku 70 lat i więcej (np. może być świadczona raz w tygodniu, bądź kilka razy w czasie trwania programu).
W okresie od 20 października 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. w Gminie Sompolno wsparciem objętych zostało 25 Seniorów w wieku 70+ oraz 3 Seniorów w wieku poniżej 70. Pracownicy Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sompolnie dostarczali Seniorom systematycznie ciepłe posiłki, robili zakupy, realizowali recepty, opłacali rachunki, a osobom posiadającym psy pomagali w ich wyprowadzaniu.
Zespół Interdyscyplinarny w Sompolnie został powołany, aby realizować zadania związane z zapewnieniem pomocy osobom doznającym przemocy domowej. Jest to grupa specjalistów podejmująca się współpracy celem udzielenia wsparcia osobom lub całym rodzinom znajdującym się w kryzysie i dotkniętym problemem przemocy. Działania te skierowane są na rozwiązanie konkretnego problemu.
Zgodnie z przepisami w skład Zespołu powinni wchodzić przedstawiciele kluczowych instytucji i organizacji działających na rzecz pomocy osobom doznającym przemocy, izolacji sprawców, a także profilaktyki przemocy domowej, którzy w ramach swoich obowiązków służbowych i zawodowych będą wykonywać przedmiotowe zadania na rzecz mieszkańców gminy Sompolno.
Celem funkcjonowania Zespołu jest zwiększenie skuteczności przeciwdziałania przemocy w rodzinie, ochrony osób doznających przemocy oraz inicjowanie i wspieranie działań profilaktyczno – edukacyjnych na terenie miasta i gminy Sompolno.
Do zadań Zespołu Interdyscyplinarnego należy monitorowanie zjawiska przemocy na terenie miasta i gminy oraz koordynowanie działań podmiotów, których przedstawiciele wchodzą w skład Zespołu.
Nasz e-mail: zi@mgopssompolno.pl
Ułatwienia dostępu